Dag 1 t/m 3 - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Linda Poppe - WaarBenJij.nu Dag 1 t/m 3 - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Linda Poppe - WaarBenJij.nu

Dag 1 t/m 3

Door: Hans van der Kruijk

Blijf op de hoogte en volg Linda

28 September 2016 | Ecuador, Quito

Vakantie equador:

25-09-2016

Dag 1 van onze vakantie naar equador en de Galapagos eilanden. Om 5 uur ging de wekker vanochtend om nog even de honden uit te laten, de laatste dingetjes te pakken en te ontbijten voordat we om 6 uur op gepikt zouden worden door mijn schoonouders. Na een kleine 1,5 uur waren we op Schiphol aangekomen en hebben we snel onze bagage ingecheckt. Nadat we nog even een bakkie gedaan hebben met de schoonouders zijn we richting douane gegaan om ons vervolgens richting de gate te begeven. Ons vliegtuig vertrok dit keer ong een kwartier te laat maar omdat we denk ik wind mee hadden zouden we 10 minuten eerder aankomen dan eerst gepland was. Bijna 11,5 uur later kwamen we aan in Quito, Equador. En omdat we dit nog niet eerder mee gemaakt hadden maakte de piloot een doorstart. Dit vanwege teveel wind bij het landen. Gelukkig ging het de tweede keer wel goed want een Ecuadoriaans vrouwtje dat naast ons zat vertelde dat familie van haar een week eerder niet konden landen en door moesten vliegen naar een andere stad in Equador.
Eenmaal aangekomen in de ontvangstkamers stond onze reisleider Tim ons al op te wachten. Na een kleine 20 minuten was de hele groep er op 2 mensen na. Nadat de reisleider van alles geprobeerd had om te achterhalen waar ze bleven werd er na een uur wachten toch maar besloten om te vertrekken. Later in de bus kregen we te horen dat deze 2 mensen op het laatste moment de reis geannuleerd hadden.
Uiteindelijk kwamen we rond 2 uur 's nachts Nederlandse tijd aan bij het hotel. Hier in Equador was het toen 19.00 uur op de zondagavond. Om toch maar niet gelijk te gaan slapen zijn we met een deel van de groep mee gegaan om nog een hapje te gaan eten.
Uiteindelijk zijn we rond kwart voor tien plaatselijke tijd gaan slapen. Na een geweldige 4,5 uur te hebben geslapen lagen we allebei klaar wakker in bed. En na nog een poging of 3 was het eindelijk half zeven toen we er maar uit gingen.

26-09-2016

Om 7 uur stonden we mooi bij het ontbijt samen met nog een paar van onze reisgroep die ook al op tijd wakker waren. Na een prima ontbijtje zijn we nog even het stadje van Otavalo gaan bekijken omdat het programma van vandaag pas om 9 uur begon. We zijn op het gemak langs een kerkje gelopen waar een ochtenddienst bezig was. Daarna iets verderop een plaatselijke markt bekeken die ze net aan het open waren.
Om negen zat iedereen netjes op tijd in de bus en zijn we op weg gegaan naar het natuurreservaat Cuicocha om daar een azuurblauwe kratermeer te gaan bekijken wat op 3150 meter hoogte is gelegen. De omgeving is hier wat dor en droog en het pad wat we afliepen was naar onze standaarden makkelijk begaanbaar. Maar omdat de gemiddelde leeftijd van onze groep zeker 20 jaar ouder is als ons was het tempo niet heel hoog. Dit was voor ons zeker niet slecht omdat we nu toch min of meer gedwongen worden om ons de eerste paar dagen wat rustiger te gaan houden. Na een knap uurtje kwamen we weer bij de bus aan die ons verder bracht naar het plaatsje Cotacachi. Dit plaatsje staat bekend om het leer wat ze hier verwerken. Ikzelf heb een mooie nieuwe leren riem op de kop weten te tikken nog net voordat we gingen lunchen.
Na de lunch zijn we door gereden naar Peguche om daar een waterval te gaan bekijken. Hier hebben we na een kleine wandeling wat rond gehangen en foto's genomen en zijn we via de alternatieve route weer terug richting bus gelopen.
Dit was ook gelijk het einde van het dagprogramma wat voor ons niet slecht uit kwam.
Vanwege de jetlag toch maar even de rust op de hotelkamer gepakt alvorens we nog even richting poncho plaza zijn gelopen. Hier hebben ze voornamelijk poncho's, mutsen, wanten en hangmatten. Maar Linda zou Linda niet zijn als ze toch nog een soort van sieraden standje zou vinden. Hier heeft ze na het nodige afdingen een mooi hangertje voor haarzelf weten te scoren.
Op de terugweg naar het hotel nog een lekker koekje bij de plaatselijke bakker gehaald. Terug in de hotel kamer nog even wat verder gerelaxed en getoucheerd voordat we om 19.00 uur met de groep naar de pizzeria gaan om daar pizza te gaan eten. Schijnbaar maken ze daar pizza's die zo groot zijn dat je daar met 3 of 4 man van kan eten. Ben benieuwd of dat ook naar de standaard van een Kruijk zal zijn.

27-09-2016

Helaas voor de rest maar de pizza was niet naar de standaard van een Kruijk. Ik heb namelijk in mijn eentje drie kwart van de pizza op gegeten. We waren met 11 man aan de tafel en hadden precies genoeg aan drie van die pizza's.
Vanochtend waren we weer te vroeg wakker, maar er zit vooruitgang in we hebben een uur langer door geslapen. We lagen nu uiteindelijk om half vijf wakker. Na een boekje gelezen te hebben besloten we om zes uur om er toch maar uit te gaan en een rondje te gaan hardlopen. Vol goede moed de sportkleding aan getrokken en wij naar buiten toe. Althans dat dachten we. De voordeur van het hotel zat namelijk op slot en er was verder geen mens te bekennen. Dus maar weer terug naar de hotelkamer en alvast de koffer maar weer gepakt omdat dit onze laatste nacht hier was. Om half zeven zagen we iemand in de gang lopen dus wij toch maar naar buiten gegaan om te kijken of we nu wel konden gaan hardlopen. De deur was nu wel open en daar gingen. Man man man wat valt dat tegen als je heuvel op, op +- 2500 meter hoogte, een rondje probeert hard te lopen zeg. Na een goed half uur zijn we gestopt en zijn we ons gaan opfrissen om te kunnen gaan ontbijten.
Om negen zijn we met de bus vertrokken richting Quito, onze eindbestemming voor vandaag. Onderweg zijn we naar een museum geweest wat precies op de evenaar gevestigd is. Hier kregen we een rondleiding waar we uiteindelijk ook wat testjes deden om aan te tonen wat er gebeurd op het noordelijk of het zuidelijk halfrond in vergelijk met als je op de evenaar staat. Linda deed mee met de test lopen over de evenaar. De bedoeling was om de ene voet voor de andere te zetten terwijl je je armen gestrekt hield en je ogen gesloten. Linda dacht denk ik dat het een wedstrijd was want die maakte gewone passen waardoor de test niet helemaal duidelijk werd, maar goed kleinigheidjes blijf je houden. Bij deze test werd duidelijk dat je toch naar een bepaalde kant getrokken werd. Ik deed vervolgens mee met een kracht test. Allereerst moest ik op het zuidelijk halfrond gaan staan. Hier moest ik met mijn duim en wijsvinger een rondje maken en mijn andere 3 vingers gestrekt houden. Toen ging de gids proberen om mijn duim en wijsvinger van elkaar af te trekken terwijl ik dit moest proberen tegen te werken. Voor de volgende test moest ik mijn handen samen vouwen en omhoog houden. De gids ging nu proberen om mijn armen naar beneden te trekken en ook hier moest ik dit proberen tegen te werken. Vervolgens deden we dit ook als ik precies op de evenaar stond. Je merkte dat als je op de evenaar stond dat je veel minder kracht kon geven als dat je er buiten stond. Dit had blijkbaar te maken met het feit dat op de evenaar de aantrekkingskracht van de aarde recht naar beneden is gericht.
Vandaag voor de lunch zijn we gestopt bij de Subway om een lekker broodje naar binnen te werken. Hier ook nog wat extra geld gepind want de komende drie dagen ging dat hem niet meer worden volgens de gids.
Om de middag nog wat op te vullen werden we gedropt bij een kabelbaan die ons naar 4100 meter hoogte bracht. Van hieruit hadden we een prachtig uitzicht over de hoofdstad van Equador: Quito. Toen we eenmaal boven waren konden we pas echt goed de omvang van die stad zien. De stad is namelijk een km of 4, 5 breed maar wel 80 km lang. Zo ver als je kon kijken zag je huizen, was echt gewoon te absurd voor woorden. Ook hier weer de nodige meters geklommen om toch naar het hoogste punt te kunnen komen voor het beste uitzicht, dus kwamen we hijgend en al aan, maar het was zeker de moeite waard.
Nadat wij als laatste weer beneden waren aan gekomen werden we naar ons hotel gebracht. Dit hotel was vrij klein in vergelijking met de rest van de gebouwen om ons heen maar wel heel knus en gezellig gebouwd. Hier verblijven we maar 1 nacht dus wordt het op zoek naar een goed restaurantje waar we vanavond lekker wat kunnen gaan eten. Morgen krijgen we eerst een city tour door Quito waarna we zullen vertrekken uit deze immense stad.

• 29 September 2016 - 15:05

C.v.d.Kruijk:

Ha Hans en Linda,

Zo, de eerste dagen zitten er weer op. Leuk om het verslag te lezen.
    Wel heel apart dat verhaal van de evenaar!
    Ook een makkie voor jullie met dat tempo van al die "oudere" mensen. Onze leeftijd zeker?
    Nog heel veel plezier verder en geniet van al het moois daar.

We blijven jullie zeker volgen.
    Groetjes van pa en ma.

• 02 Oktober 2016 - 07:37

Mandy Krijnen :

Super leuk om met jullie mee te lezen. En vakantie is om uit te rusten hé haha veel plezier nog groetjes mandy