Dag 4-5 - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Linda Poppe - WaarBenJij.nu Dag 4-5 - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Linda Poppe - WaarBenJij.nu

Dag 4-5

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Linda

02 Oktober 2016 | Ecuador, Baños

28-09-2016

Vandaag hebben we na het ontbijt een city Tour door Quito gedaan. We begonnen bij een beeld van de heilige maagd Maria. Hier kon je op gaan om een overzicht van de stad te krijgen. Aangezien ik zelf niet zo lekker was, combi van de hoogte en waarschijnlijk een zonnesteekje van de dag ervoor, ben ik gewoon beneden gebleven en even mijn rust gepakt. Die rust duurde wat langer want toen wij rond negen uur aan kwamen was het beeld nog gesloten terwijl deze eigenlijk om half negen geopend had moeten zijn. Ook zouden wij een Ecuadoriaans drankje krijgen maar ook dat was niet voorradig. Maar zo schijnt het wel vaker te gaan hier in Equador dat je niet precies weet waar je aan toe bent.
Onze city Tour vervolgde zich met een stadswandeling. Allereerst zijn we naar de wijk La Ronda gegaan. Hier hebben ze straat gerenoveerd die vroeger bewoond werd door drugsgebruikers en prostituees. Nu zitten er voornamelijk kunstwinkeltjes in deze straat. De volgende stop was bij een kerk die van binnen helemaal bekleed was met bladgoud. Leuk om een keer te zien maar wel heel kitscherig. Omdat onze gids officieel geen rondleiding mocht geven moesten we de kerk op eigen houtje verkennen. Hierna hadden we even een uurtje de tijd voor onszelf voordat we gingen lunchen. Onze gids heeft ons nog op een plein vlakbij gewezen waar het presidentieel paleis is gevestigd. Dit was vanaf de buitenkant niet heel spectaculair dus hebben wij besloten om nog even verderop in de stad te gaan kijken bij een andere grote kerk.
Na de lunch zijn we door gereden naar Papallacta waar de komende nacht zouden verblijven. Hier zijn we na aankomst gelijk een wandeling op eigen houtje gaan doen. Deze wandeling liep langs een riviertje door een stukje natuur. Deze wandeling is heel mooi aangelegd en we hebben hier dan ook heerlijk van genoten. Na de wandeling vonden we dat het tijd werd om te ontspannen. En gelukkig voor ons konden we dat hier prima doen. We hadden namelijk net buiten ons kamer, op zo'n 3 meter afstanden een Therme bad liggen. Dit is een bad waarvan het water wordt opgewarmd door de vulkanische warmte die onder ons ligt. Dit bad was echt overheerlijk warm. Ik miste alleen de bubbels maar goed je kan dan ook weer niet alles hebben. 'S avonds hebben we heerlijk gegeten in het restaurant van het hotel samen met een deel van ons reisgezelschap. Morgen gaan we op weg naar de amazone dus moesten we onze rugzak vullen met de spullen die we nodig hebben voor de komende 2 dagen. Dit omdat de koffers niet mee kunnen de amazone in omdat we dit per kano moeten bereiken.

29-09-2016

Vandaag stond er een busrit van 4 uur op het programma. Gelukkig ging dit niet in 1 stuk door. Na een klein half uurtje kwamen we aan bij een kolibrie tuin. Hier hadden ze verspreidt in de tuin allemaal voederplaatsen op gehangen voor de kolibries zodat het een makkie was voor Linda om ze op de foto te zetten. Op deze locatie was het ook mogelijk om een wandeling te maken. Een deel van onze groep ging sowieso niet mee en nog 2 andere gaven het na 50 meter al op en zijn omgekeerd. Dit kwam omdat we een redelijk steile helling af moesten die nogal glibberig was. Er zijn dus ook meerdere mensen onderuit gegaan. Ik kon mij nog net vasthouden toen ook ik ging glijden. De wandeling zelf was op zich wel mooi maar niet echt spectaculair naar onze standaarden.
Het tweede deel van vandaag ging wat langer duren en omdat we ook een stuk gingen dalen qua hoogte ging de temperatuur ook flink omhoog. Deze temperatuur stijging zorgde ervoor dat menigeen in de bus toch maar een tukkie gingen doen. Na ongeveer 2,5 uur kwamen we aan bij onze lunchplek waar ons eten al gereed stond. De gids had namelijk de dag ervoor al gevraagd wat we wilde eten ivm de inkopen die het restaurant moest doen.
Na de lunch hebben wij samen met nog een deel van de groep besloten om het laatste stuk met de kano te gaan doen. Deze kano tocht duurde al met al een 1,5 uur en voer ons over een zijrivier van de amazone een stukje de jungle in. Onderweg zijn we een groep gieren tegen gekomen die net aan het landen waren op een stuk stenen langs de rivier. Ook zijn we verschillende mensen tegen gekomen die goud aan het zoeken waren. Dit ging niet op de Discovery manier met allerlei grote stellages maar gewoon met een klein apparaatje met daaronder een zeefbak. Aangekomen bij de lodge stond de rest van de groep ons al op te wachten en kregen we een welkomstdrankje. Omdat de temperatuur een stuk hoger was geworden wilde we graag even gaan zwemmen om een beetje af te koelen maar helaas voor onze groep waren ze bezig om deze schoon te maken. Als we geluk hebben zei onze gids dan kunnen we morgenmiddag gebruik maken van het zwembad, maar omdat niets zeker is in Equador kon hij geen beloftes doen. Gelukkig voor mij zijn we toevallig over een rivier hier naar toe gekomen en laat er in die rivier nu net water zitten. Dus ik gauw mijn zwembroek aan getrokken en zwemmen maar. Er was alleen een klein nadeel aan deze manier van zwemmen. Er stond namelijk een flinke stroming. Ik heb nog een poging gewaagt om er tegenin te zwemmen maar dat was niet te doen. Dus werd het maar een stuk mee laten voeren met de stroming om vervolgens langs de zijkant, waar de stroming minder sterk was, weer terug te zwemmen.
Toen de zon onder gegaan was hebben we een insectentoer door het bos achter onze lodge gemaakt. Degene die mee gingen die hadden netjes een zaklamp bij, behalve wij natuurlijk. Ik had wel mijn telefoon bij maar net voordat we gingen beginnen kwam ik er achter dat deze helemaal leeg was. Dus de insectentoer werd een stuk spannender voor ons. Onderweg liet de plaatselijke gids ons verschillende spinnen, sprinkhanen en hagedissen zien. Hoogtepunt was wel de tarantula op het einde van de toer. Wij liepen achteraan en moesten dus even geduld hebben voordat we ook dit prachtige beest konden bekijken. Omdat we toch op het einde van de toer zaten. Bleven wij samen met 2 andere dames nog wat langer hangen om een goede foto te kunnen nemen. Omdat de spin achterin zijn hol bleef zitten heb ik voorzichtig een stokje in zijn verblijfplaats gestoken waardoor hij deze aan viel en er een stukje uit kwam. Ik schrok er van en liet gauw het stokje los, maar van de gil die die 3 dames maakte kwam de gids toch maar even terug om te kijken wat er aan de hand was.
Na het eten hebben nog even gezellig na gekletst met een deel van de groep en onze gids. Hier vertelde hij omdat we morgen met de hoofdwandeling maar met z'n vijfen zijn dat we een wat uitdagender pad gaan bewandelen die iets steiler en iets langer is als degene die oorspronkelijk bedoeld was. Ook zou er meer kans op dieren moeten zijn dus dat klinkt veelbelovend voor morgen.

• 02 Oktober 2016 - 07:22

Natasha:

Ik geniet, blijf vooral door schrijven!!!

• 02 Oktober 2016 - 18:30

Fam. Poppe:

Dag luitjes.
    Idd echt een leuk verhaal, heb het voorgelezen aan oma, die heeft er echt van genoten. Spannend, die spin, daar ga ik dus echt nooit heen. Groetjes ma poppe