Dag 6-8 - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Linda Poppe - WaarBenJij.nu Dag 6-8 - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Linda Poppe - WaarBenJij.nu

Dag 6-8

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Linda

04 Oktober 2016 | Ecuador, Baños

30-09-2016

Vanochtend moesten we op tijd uit bed want om half zeven vertrok er een kano naar een uitzichtpunt voor vogels. Helaas was er geen gids te bekennen vanochtend dus moesten we het met de plaatselijke gids doen. Dit was verder geen probleem want hij heeft ons netjes begeleid en zo goed en kwaad als het kon uitleg gegeven. Aangekomen bij het uitzichtpunt hadden we een mooi zicht op een steile wand waar we diverse parkieten konden spotten. Bij de afdaling terug zat er nog een mooie mot te poseren voor ons en toen we net weg wilde varen spotte onze gids nog een aap in de bomen. Al met al was het heerlijk om dit alvast voor het ontbijt gedaan te hebben.
Na het ontbijt zijn we met 7 man, onze gids en de plaatselijke gids Olger een wandeling door de jungle gaan maken. Deze tocht duurde bij elkaar zo'n 2 uur. We kregen uitleg over de verschillende producten die de indianen die hier leven zoal gebruikten. Van de cacaobonen tot aan de bladeren die ze gebruiken om hun daken van te maken. Ook verschillende sappen die ze uit bomen of planten halen heeft hij uitgelegd. Zo hebben ze "drakenbloed" wat wordt gebruikt voor bv schrammen op je lichaam om deze sneller te laten genezen of als tandpasta wordt het ook gebruikt. De gids heeft ons ook nog gedemonstreerd hoe ze een vogel vangen met een eigen gemaakte val. Ze doen hier uiteraard ook verschillende dieren eten. Zo kreeg ik van de gids een mier die hij opgegraven had daar in de jungle. Smaakt nergens naar en de buitenkant is heel schilferig en niet makkelijk op te eten, maar ja je moet zo wel eens wat nieuws proberen. Uiteraard werd ik ook gelijk aan gedragen om die middag bij de indianen community als eerste een rups te mogen gaan proberen. Na die informatieve en leuke wandeling kwamen we rond kwart voor twaalf weer terug bij onze lodge. Omdat de temperatuur alweer aardig was opgelopen hadden we besloten om toch maar weer de zwembroek aan te trekken. Het zwembad was nog steeds niet gebruiksklaar en werd het toch maar weer de rivier die voor de nodige verkoeling moest gaan zorgen. Er ging dit keer ook 2 dames (Suzanne en Lotte) mee.
Nadat we met de volledige groep geluncht hadden vertrokken we richting de indianen community. Hier kregen we weer uitleg van Olger over verschillende aspecten van de samenleving hier. Zo vertelde hij over hoe ze hun eten bereiden en hoe ze hun eigen drank maken. Hier kregen we uiteraard ook een slok van. En je was min of meer verplicht om dit te drinken want anders krijg je de volgende keer niets meer te drinken of te eten. En aangezien we dat niet wilde toch maar een slok genomen, maar wat een bocht is dit zeg. Nu was het tijd voor de kinderen om een dansje voor ons te doen. Het was een erg grappig gezicht vooral die kleintjes die nog niet alles onder de knie hebben. Na het eerste nummer mochten wij uiteraard onze dans moves laten zien op hun muziek.
Na de uitleg was het tijd om wat van hun lokale eten te proberen. Gelukkig voor mij hadden ze de rupsen al boven een vuurtje geroosterd want ik had ze even daarvoor in een potje zien zitten en brak het zweet me toch lichtjes uit. Iedereen verzamelde zich om mij heen om te kijken of ik moest kokhalzen denk ik want ze stonden allemaal klaar met hun camera. Toch viel het mij reuze mee met de smaak. Ik moet zelf eerlijk bekennen dat ik het nog best lekker vond. Toen dat eenmaal mee viel heeft ook Linda er een op gegeten alsmede nog 2 andere uit onze groep. Ze hadden ook nog wat plaatselijke vis voor ons en pure cacao om te proeven. We zijn ook nog even bij het schooltje wezen kijken waar de kinderen les krijgen.
Helaas was dit de laatste avond alweer hier in de jungle. We hebben dan ook niet veel meer gedaan 's avonds.

01-10-2016

Deze ochtend waren we zelf al bijtijds wakker en besloten we om het eerste stuk van de wandeling samen nog even over te doen. We zijn naar een punt gelopen waar we een prachtig uitzicht hadden over een deel van de jungle. Hier hebben we een half uur met zijn tweeën gestaan en heerlijk genoten van het uitzicht en alle geluiden van voornamelijk de vogels. Toen we terug waren werd het tijd voor het ontbijt en daarna de tas pakken om weer verder te gaan met de rondreis. Onze reis vandaag gaat ons brengen naar de plaats Banos. Deze reis gaat ongeveer 4 uur duren maar gelukkig wel weer in etappes. Het eerste stuk duurde het langst namelijk 2,5 uur. We zijn toen ook gelijk gaan lunchen. Na de lunch hadden we een korte wandeling richting de grootste waterval van Ecuador. Deze waterval is 65 meter hoog. Best een spectaculair zicht al die massa water wat naar beneden valt.
De volgende etappe duurde een goed uurtje en bracht ons tot net buiten Banos. Hier konden we canopy gaan doe. Dit houdt in dat je in een harnas gehesen wordt en je als een soort Superman aan een staalkabel over een ravijn "vliegt." Linda had al zweet handen toen we er alleen nog maar naast stonden maar ze is ook uiteindelijk mee geweest. Ik stond er nog van te kijken maar er zijn er toch nog 4 met ons mee gegaan. Hierna was het nog een klein stukje naar ons Hotel in Banos. Hier hebben we gauw de koffers in de kamer gezet want we moesten nog snel onze activiteit voor de volgende dag vast leggen. We gaan namelijk morgen canyoning doen. We hebben er nog 2 zo gek gekregen om mee te gaan dus ook die stonden beneden bij de receptie te wachten om mee te gaan.
Toen dit alemaal geregeld was werd het tijd voor het avond eten. Vandaag maar besloten om op de kamer wat te eten. Bij de supermarkt hebben we wat beleg en drinken gehaald en bij een bakker iets verderop wat broodjes. Gewoon even lekker simpel gedaan en even wat rust houden voordat we die avond weer aan de bak moesten. We zijn deze avond wezen stappen omdat het zaterdagavond was en hier in Banos is dat heel gezellig zei de gids. Hij ging zelf ook mee samen met nog een paar. Na eerst wat ingedronken te hebben bij een café zijn we door gegaan naar de karaoke bar. De gids ging als eerste met een of ander vrolijk Spaans nummer. Hierna was het de beurt aan Linda. Zij vertolkte het prachtige liedje "Hello" van Lionel Richie op een misschien iets minder prachtige manier maar kreeg hier toch een goede 80 punten voor. Dit was beter als wat ik van mijn versie van "we will rock you" van Queen kon maken. Ergens om een of andere vage reden kreeg ik toch nog 77 punten maar verdiend was dat niet. Uiteindelijk lagen we om twaalf uur op bed zodat we nog enigszins fris en fruitig morgen canyoning konden gaan doen.

02-10-2016

We werden vandaag om 9 uur opgehaald voor ons waterval avontuur. Nadat we alle materiaal hadden aangetrokken gingen we op weg naar de watervallen. Het was een rit van een minuut of 20 dus dat viel gelukkig wel mee. Eenmaal aangekomen kregen we eerst de uitleg over hoe we veilig met de touwen konden omgaan. En ook kregen we uitleg over hoe je het beste kon abseilen. Het begon nu zo'n beetje bij Linda door te dringen waar ze aan ging beginnen want de spanning was nu al van haar gezicht af te lezen. Ook de 2 andere dames die mee gingen begonnen nu toch wat zenuwachtig te lijken. Voordat we aan de afdaling konden beginnen moesten we eerst nog even een flinke klim maken. Aan de ene kant niet erg want hoger we gingen goe groter de afdalingen weer waren. Maar andere kant niet echt een pretje met een wetsuit aan want het werd toch behoorlijk warm in zo'n pakkie. We kregen 5 watervallen voor onze kiezen welke stuk voor stuk gedaan moesten worden toen we eenmaal de 1e gehad hadden want er was vanaf dat punt geen weg meer terug. Bij 1 van de watervallen maakte ze een zip lijn gereed voor ons waar we vanaf konden tokkelen. En bij een andere konden we zelfs nog een paar sprongen maken al abseilend. De laatste waterval deden we met z'n tweeën en kwamen we halverwege in een badje terecht waar je tot je middel in stond. Het was een hele gave ervaring om dit te doen en hebben er allebei heel veel van genoten.
Nadat we even een paar uurtjes rust hadden gepakt besloten we om nog een wandeling te gaan maken. Onze gids had de dag ervoor een klim aangewezen die we konden gaan doen. Na een half uur zoeken kwamen we er achter dat het beginpunt niet vanuit ons hotel rechts lag maar aan de linkerkant. Eenmaal begonnen aan de klim bleek deze toch wel redelijk pittig te zijn. We hebben er dan ook een uur over gedaan om 1,2 km te wandelen. Maar het was zeker weer de moeite waard want het uitzicht over de stad was weer geweldig. Er stond hier boven een redelijk windje dus we zijn niet al te lang boven gebleven. In de afdaling naar beneden hebben we het rustig aan gedaan om toch zoveel mogelijk onze knieën te ontlasten. Dit had wel als gevolg dat we werden ingehaald door een oud opaatje. Slecht voor het zelfvertrouwen maar goed de knieën ontzien was belangrijker.
We hebben nog even een stuk door het dorpje gelopen en gelijk ook nog even de foto's opgehaald die die ochtend gemaakt waren bij de watervallen. Hierna zijn we wat gaan drinken bij een tentje in het centrum van het stadje. En wie kom je daar dan weer tegen, ja hoor Nederlanders uit onze groep. En iedereen dacht hetzelfde even lekker zitten en wat drinken. En dit was een van de weinige tentjes die er aardig netjes uit zag.
Voor het eten zijn we naar een restaurant Bambu gegaan. Deze werd ons aangewezen door de gids en ook hier zat zo'n beetje ons hele reisgezelschap. We zijn aangeschoven bij de 2 dames was we 's ochtends ook mee zijn gaan canyoningen. Zo konden we mooi nog even bijkletsen over die ochtend. Nadat weer een heerlijke file mignon op hadden zijn we weer terug gegaan naar ons hotel om lekker op tijd te gaan slapen na zo'n intensieve dag.

• 05 Oktober 2016 - 13:56

Jaap Van Antwerpen:

Ik las op Facebook dat jullie op reis zijn en nu zie ik ook dat galapagoseilanden op het programma staat.veel plezier en ik zie de foto''s wel een keer bofkonten