Ook weer hallo - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Linda Poppe - WaarBenJij.nu Ook weer hallo - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Linda Poppe - WaarBenJij.nu

Ook weer hallo

Door: linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

19 September 2010 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Hallo iedereen,

Vandaag(woensdag 15 september) zijn we met de bus vanaf ons hotel richting Oudsthoorn vertrokken. Dit is een afstand van ongeveer 500 km. Dit betekende dus een lange zit en vroeg ons bed uit. Helaas begon vandaag de dag regenachtig en was het uitzicht niet echt om te genieten. Toen we iets over de helft van de reis waren stopte we in een klein plaatsje om een bakkie te drinken. Hierna moesten we nog 2 uur reizen voordat we bij de Konga grotten aan kwamen net buiten Oudsthoorn. Hier kregen we eerst de lunch voorgeschoteld. Deze lunch bestond uit struisvogelbiefstuk, struisvogelworstjes en struisvogelpaté. Toen gingen we de grotten in die aardig indrukwekkend waren. Na de rondleiding in de grotten gingen we weer de bus in op weg naar een struisvogelboerderij. Ook op deze boerderij kregen we weer een rondleiding en uitleg over de struisvogels. Linda mocht even knuffelen met een struisvogel wat ze duidelijk zichtbaar op de foto wel heel leuk vond. Iets verderop op de boerderij was er de kans om op deze beesten een stukje te rijden. Het enige probleem was dat je lichter dan 75 kilo moet wegen om te mogen rijden. En ja dat zijn wij allebei niet, dus helaas voor ons. Linda mocht er wel even op zitten om een foto te nemen. Omdat Linda ook Hans graag op de foto wilde met een struisvogel liet Hans zijn nek maar masseren door een aantal struisvogels.
Na alweer een boeiende dag zijn we in Oudsthoorn gedropt in ons hotel om ons weer klaar te maken voor het avond eten.

Donderdag 16 september ’10
Vandaag hebben we een museum bezocht in Mosselbaai. Dit museum staat bekend als het Dias museum. Net voordat wij naar binnen gingen stonden we met de jongeren van de groep bij elkaar en hadden allemaal zoiets van oh jee weer een museum SAAI. Dus wij maar naar binnen. Eenmaal binnengekomen viel alles gelukkig reuze mee. Het museum was in 2 gedeeltes ingedeeld. Het eerste gedeelte ging over de verschillende dingen die in de zee te vinden zijn. Ze hadden verschillende aquariums met o.a. nemo’s, kreeften en ook een koraal duivel. Dus zoals jullie wel weer kunnen raden Linda was weer in haar nopjes met haar camera. Toen gingen we naar het 2e gedeelte. Hier hadden ze binnenin het gebouw een replica van een schip nagebouwd waar je ook daadwerkelijk in kon gaan kijken. Ook dit was best apart om een keer te zien. Dus al met al viel dit museum gelukkkig alles mee. Na lunch hebben we een rondleiding door een townschip gehad. Dit was heel indrukwekkend om te zien. Mensen wonen hier in kleine zelfgebouwde krotten en hebben bijna niets. We werden hartelijk ontvangen door de bevolking daar. Ook de kinderen vinden het prachtig als ze op de foto mogen. Ze blijven maar poseren en het liefst willen ze dan ook nog zien hoe de foto is geworden. De vrouw die de rondleiding gaf is werkzaam bij een organisatie die helpt om de krottenwijk te verbeteren. Ze hebben daar nu al een aantal zogenoemde Mandela-huisjes gebouwd. Dit zijn kleine gemetselde huizen met een paar kamers die bedoeld zijn voor de Zuid-afrikaanse mensen die in zo’n krottenwijk woont. Er wonen namelijk ook heel wat illegalen in die krotten, maar die komen niet in aanmerking voor zo’n huisje. In de krottenwijk heeft deze organisatie ook een school staan om de kinderen van onderwijs te voorzien. Ook deze school mochten wij bezoeken. Gelukkig voor ons waren er een paar kinderen nog niet opgehaald door hun ouders, dus konden ze laten zien wat ze zoal leerde daar op school. Ze gingen zingen voor ons en lieten ook hun danspasjes nog even zien. Nadat we de school hadden bezocht was het weer tijd om terug te gaan naar de bus. Net voordat we van het terrein af wilde gaan ging net de lokale kroeg open. Luide muziek, dansende inwoners, dus wij als Nederlanders hoppa de kroeg in en mee dansen maar.
Vrijdag (17 September)
Vandaag moesten wij er vroeg uit want het was tijd voor ons om walvissen te gaan spotten. Dus iedereen dik aangekleed aan het ontbijt en klaar voor een geweldige ervaring. Iedereen had er reuze zin in totdat onze reisleidster binnenkwam. Die kwam met de mededeling dat de excursie niet door kon gaan omdat de zee te onstuimig was. Dus dat was wel even flink balen. Gelukkig voor ons dat wij de eerste dag tijdens het duiken met de haaien al walvissen hadden gezien, maar de rest van de groep komt helaas minder goed weg. Toen iedereen klaar was met het ontbijt en een klein beetje over de teleurstelling heen was zijn we toch maar de bus ingegaan op weg naar 1 van de nationale parken van Zuid Afrika. Hier aangekomen kregen we eerst weer een bakkie om niet helemaal met een lege maag aan de rondleiding te hoeven te beginnen. Na de koffie zijn we het park ingegaan om dwars door de natuur naar een hangbrug te lopen. Deze brug hing 7 meter boven het water te bungelen. Ook waren er mooie kliffen waar de golfen flink tegenaan uiteen spatten. Vlakbij het nationale park gingen we ook nog naar een hele grote boom kijken wat meer voor de wandeling is denken wij. Na dit bezoek gingen we door naar onze volgende rustplaats Port Elizabeth.
Zaterdag (18 September)
Vandaag zijn wij het Addo olifantenpark gaan bezoeken. Uiteraard begonnen we de dag weer met een bakkie om weer goed voorbereid op weg te gaan. We zaten met z’n alle in een 4x4 wagen samen met de gids. We waren goed en wel in het park en voila daar hadden we de eerste olifant al te pakken. Deze olifant stond op zijn gemak vlak naast de weg zijn ontbijt weg te werken. Dus voor ons de ideale kans op dit prachtige dier van dichtbij te bewonderen en te fotograferen. Toen de olifant besloot dat hij genoeg op had wilde hij de weg oversteken, alleen stonden wij in de pad. Toen heeft hij maar op zo’n 1,5 meter afstand een ommetje om de wagen gemaakt. Echt wel prachtig om dit zo in het wild mee te maken. Verder hebben we vandaag in het park nog jakhalzen, koedos (hertensoort), verschillende vogelsoorten, wrattenzwijnen, op afstand leeuwen en om af te sluiten ging er net nog een kudde olifanten drinken bij een waterpoel. Hierna zijn we door gereden naar een plaatsje genaamd Graaff-Reinnet. Hier hebben we op verschillende plaatsen van het uitzicht genoten en hebben we de zonsondergang meegemaakt onder het genot van een drankje.
We hadden de update al eerder willen versturen, maar de internetverbindingen zijn niet altijd optimaal. We hopen dat jullie onze updates leuk vinden en zullen er zeker nog meer plaatsen.
Groeten Linda en Hans.

• 19 September 2010 - 17:37

Jolanda:

Wat een mooi verhaal weer.Zuid Afrika is zeer zeker de moeite waard lijkt mij!! enorm gevarieerd ook en wat hebben jullie al veel gezien!! Echt Geweldig. Ben heel benieuwd naar de foto's, gaan we straks lekker een avondje voor uittrekken hoor.
    Nog veel plezier en ben benieuwd naar het volgende verhaal.x

• 20 September 2010 - 11:30

Carla:

Dag Luitjes,
    wat een belevenis weer. Leuk om jullie verhaal te lezen. Wel jammer dat jullie niet op een struisvogel hebben kunnen rijden. Ha, misschien allebei aan de lijn? Hier alles oke en tot de volgende update.
    gr. Ma

• 20 September 2010 - 11:30