Swaziland - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Linda Poppe - WaarBenJij.nu Swaziland - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Linda Poppe - WaarBenJij.nu

Swaziland

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Linda

22 September 2010 | Swaziland, Lobamba

Zondag 19 September,
Nadat we vandaag ons ontbijt hebben genomen kregen wij een rondleiding door Graaff-Reinnet door de dochter van de baas van ons gastenverblijf. Hier in Graaff-Reinnet hebben ze de meeste nationale monumenten van Zuid-Afrika. Dit komt omdat ze veel van de huizen hebben omgedoopt tot monument. Ook hebben ze een replica van een kerk uit Groot Brittannië, deze was wel heel mooi om te zien. Toen we terug kwamen stond er een bak koffie klaar samen met een taartje volgens Zuid Afrikaans recept. Toen iedereen weer zover was mochten we de bus weer in om zo’n 450 km af te leggen naar Bloemfontijn, de hoofdstad van Zuid Afrika. Na een lange rit kwamen we uiteindelijk in Bloemfontijn aan alwaar wij allereerst bij een monument gingen kijken. Dit monument was opgericht ter nagedachtenis aan de vrouwen en kinderen die zijn omgekomen bij de Boerenoorlog eind 19e eeuw. Hierna werden wij gedropt bij ons hotel en konden we ’s avonds op eigen gelegenheid wat gaan eten. Wij zijn met nog 4 andere maar eens voor de verandering bij de italiaan gaan eten.
Maandag 20 September
Vandaag zijn wij vanuit ons hotel gelijk in de bus gestapt om weer meer dan 400km af te leggen. We kregen vandaag de lunch in een klein plaatsje genaamd Clarens. Hier konden we ook nog wat shoppen naar rotzooi en eindelijk eens echt genieten van het heerlijke weer. Na de lunch gingen we weer verder met de bus, maar nu gingen we door het Golden Gate National Park. Hier kwamen gelijk bij binnenkomst een stel apen tegen die vlak bij de bus deden poseren voor de foto. Ze blijven waarschijnlijk zo mooi zitten omdat wij ze lekker maakte met een banaan. Na dat Linda weer een stuk of 40 foto’s had genomen van dezelfde aap gingen we verder rijden om nog meer beesies te spotten. Hier hoefde we gelukkig niet al te lang op te wachten, want na een minuut of 5 rijden stond er een groep zebra’s in een weiland te grazen. Dus alweer foto’s want stel je toch eens voor dat je geen goede er tussen heb zitten. Nadat er hier weer genoeg waren genomen reden we weer verder en uiteraard werden we nu dood gegooid met zebra’s waardoor de lol er toch een beetje vanaf ging. Nee hoor geintje zoiets gaat niet vervelen het blijft mooi om die beesten zo in het wild te zien. ’s Avonds verbleven we in een hotel met een prachtig mooi uitzicht over de Drakensberg. Hier hebben we met zonsondergang nog gezellig met z’n drieën een wandeling langs een vijver gemaakt. Met z’n drieën zullen jullie denken, nou dat zit zo. Het was ik (Hans) samen met Linda en haar fototoestel. Romantischer dan dit krijg je het natuurlijk niet.
Dinsdag (22 september)
We begonnen vandaag de dag met een bezoek aan een 94 meter hoge waterval. Deze waterval staat bekend om zijn hoge zelfmoord cijfers. En toen we eenmaal aangekomen waren konden we wel begrijpen waarom, want het was echt een diepte waar je U tegen zegt. Toen we hier de nodige foto’s weer genomen hadden zijn nog we even gaan winkelen om rotzooi te kopen. Hier zijn we uitermate goed geslaagd, want er was echt een winkeltje naar onze smaak. Vandaag hadden we ook een afstand van zo’n 700 km af te leggen dus we moesten gauw de bus weer in. Na weer een 2,5 uur in de bus te hangen, liggen en eindeloos spelletjes spelen kwamen wij in Durban aan. Hier werden we gedropt bij een overdekt winkelcentrum, waar aangrenzend een thema park was gelegen. Dit park hebben wij overgeslagen, want ze hadden er namelijk ook een reptielenparkje. Hier hadden ze alle voorkomende reptielen van Zuid Afrika in terrariums zitten. Na de lunch zijn we weer de bus ingegaan want we hadden nog best een stuk af te leggen. Nadat we ergens halverwege de middag nog een plaspauze hadden gekregen, kwamen we tegen half zes bij ons logde aan. Aangrenzend aan deze lodges is er een opvangcentrum voor katachtige. Hier hebben ze 4 verschillende soorten zitten waaronder ook de cheeta. Ja Ronald je leest het goed de CHEETA. Tegen betaling mocht je ook het verblijf binnen en met de cheeta op de foto. Deze kans konden we ons uiteraard niet laten ontnemen en hebben we nog zeker een kwartier in het verblijf van deze prachtige dieren doorgebracht. ’s Avonds kregen een Zulu-dans te zien. Ook mochten er 2 van onze groep mee dansen, omdat hun die dag zich eigen verloofd hadden. Toen we lekker ons avond eten op hadden waren we nog wat aan het na borrelen toen in eens onze gids naar onze tafel kwam. Ze zei dat wij snel mee moesten komen samen met nog 4 andere. Dus wij mee en wat bleek nou hadden ze 5 maanden oude serval kat zitten daar bij de receptie. Wij mochten daar dus even foto’s maken en even spelen met dit beessie. Een betere afsluiting van de dag konden we ons niet wensen.
Woensdag (22 September)
Vandaag staat er voor ons weer een game drive op de planning. Dus iedereen stond al een kwartier van te voren bij de bus te wachten. Het was gelukkig maar een minuut of 20 rijden vanaf ons lodge, zodat we lekker snel konden beginnen. Uiteraard zijn we hier weer heel wat beesten tegen gekomen. We begonnen met een hele kudde giraffen die op het gemak aan het eten waren. Ook zat er een kleintje bij die bij zijn moeder aan het drinken was. Toen we een meter of 50 verder waren zag onze gids een neushoorn tegen een heuvel aan staan. Helaas was deze te ver weg om hem echt goed te zien, maar toch. In dit park hebben we ook nog een hyena met kleintjes gezien die achterna werden gezeten door zebra’s. We hebben ook een antilope in een boom zien hangen die al een aardig eindje opgegeten was. Helaas voor ons was de waarschijnlijke dader, een luipaard, al verdwenen. Later in het park zijn we nog bijna over een paar overstekende buffels gereden. En aangezien dat deze beesten net zo zwaar wegen als de auto waar wij in zaten zijn we toch maar even gestopt. Ons geluk kon niet meer op toen we op zo’n 40 a 50 meter afstand van ons weer een neushoorn tegen kwamen. Toen we nog eens goed keken zagen we ook dat er hier een kleintje bij was. Dus alweer een pracht van een herinnering om nooit meer te vergeten. Toen we na 3 uur rondgereden te hebben weer terug bij de bus kwamen stond hier een heerlijke picknick te wachten op ons. Na deze picknick zijn we op weg gegaan naar Swaziland. Dus even voor een dagje Zuid Afrika uit en Swaziland in. Hier zijn we vandaag alleen doorheen gereden op weg naar ons hotel, maar morgen gaan we hier weer het een en ander bezoeken, maar daarover later meer. Eerst maar eens wat lekker relaxen bij het zwembad daar, want het is en blijft vakantie.

• 22 September 2010 - 19:59

De Brabo's:

Nou nou wat een avonturen weer zeg!
    Genieten hoor! En wij lachen om die grappige schrijfstijl van Hans, haha.
    Hier gebeurt trouwens ook van alles: we hebben er weer een achterneefje bij! Nu is het 3D ipv dubbel D....

• 25 September 2010 - 14:56

Pa En Ma Kruijk:

Wat zien en beleven jullie veel zeg. Daar is onze fietsvakantie niets bij vergeleken. 450 km langs de Rijn fietsen is wel even wat anders dan heel Zuid Afrika doorkruisen. We hopen jullie volgende week weer te zien en te spreken en zien uit naar de mooie plaatjes die jullie gemaakt hebben. We gaan er wel een avondje of wat voor zitten. Groetjes, pa en ma.

• 26 September 2010 - 06:04

Bert Van Spelden:

En dat noemen ze vakantie?? Man jullie hebben er een complete dagtaak aan. Wel gaaf joh, allemaal nieuwe dingen ontdekken en bezoeken. Volgens mij heb je aan drie weken niet genoeg om Zuid Afrika te ontdekken. Nog veel vakantie-plezier en ik kan het niet laten jullie ook nog even te vertellen dat ik Opa ben geworden en tante Truus natuurlijk Oma. D&D hebben een zoontje Dylan.
    Voor later een goede reis naar huis en Happy Landings!!