weer terug - Reisverslag uit Roosendaal, Nederland van Linda Poppe - WaarBenJij.nu weer terug - Reisverslag uit Roosendaal, Nederland van Linda Poppe - WaarBenJij.nu

weer terug

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Linda

27 September 2010 | Nederland, Roosendaal

Hallo mensen.

Het zit er weer op we zijn weer terug in Nederland. We hebben echt genoten van dit mooie land. Ook hadden we een erg leuke groep die we erg gaan missen. Heel erg bedankt voor jullie berichtjes.

Dit is nog een verslag van onze twee laatste mooie dagen in zuid-afrika
Deze morgen zijn wij begonnen met een ontbijtje in Swaziland. Hier hadden wij een prachtig uitzicht over een gebergte die vroeger gebruikt werd voor executie doeleinde. Ze namen dan de gevangene mee naar boven en keilde ze zo van de berg af. Maar het uitzicht was wel echt mooi. We zijn toen weer richting de grens met Zuid Afrika gegaan. Toen we hier weer toestemming hadden om Zuid Afrika weer binnen te komen, kregen we gelijk een rondleiding door een dorp dat in de cultuur leeft van de Swalinezen. Hier kregen we eerst een optreden van de 25 kinderen van het stamhoofd. Ook deden ze voor ons het volkslied van Zuid Afrika zingen. Toen kregen we ook nog een korte rondleiding door het dorpje en uitleg over de tradities van hun volk. Dit was hoogst interessants want hier hebben de mannen het voor elkaar dat ze op hun wenken bediend worden. Als ze ’s avonds gaan slapen slaapt de man aan de rechterkant van de hut en de vrouw aan de linkerkant. Als dan de man zin heeft hoeft hij alleen maar op de grond te slaan met een stok en de vrouw komt naar de man toe gekropen. Nu heb ik dit bij Linda ook geprobeerd om een biertje te scoren maar dat ging hem toch nog niet helemaal worden. Maar goed oefening baart kunst dus we blijven proberen. Nu gingen wij door naar hopelijk het hoogtepunt van de vakantie het Kruger Park. Vandaag rijden we met de bus er door heen om naar ons hotel te komen. Maar zelfs nu zijn we o.a. olifanten, giraffen, koedoe’s, krokodillen en verschillende antilopen soorten tegen gekomen. Morgenochtend mogen wij er heel vroeg uit, want om zes uur gaat de poort open van het park. Dus lekker op tijd naar bed vanavond zodat we morgen uitgerust de Big five kunnen gaan spotten.

KRUGER PARK
Vandaag was het dan zover, het Kruger Park. We moesten al om half vijf ons bed uit zodat we op tijd bij de poort van het park zouden zijn. Het was wel vroeg maar iedereen had er reuze zin in, want iedereen stond al ruim op tijd bij de bus te wachten om weg te gaan. Eenmaal bij de poort aangekomen moesten wij in de file staan, want het was precies vandaag een nationale feestdag. Maar dit mocht de pret niet drukken dus werd het maar gewoon wachten. Zes uur en dus tijd om naar binnen te gaan. We werden net voor de poort afgezet alwaar wij overstapten in een 4x4 jeep. Hier in het Kruger park komt de Big 5 voor. Dit zijn de leeuwen, de buffels, de olifanten, de neushoorns en de luipaard. Dit werd dus ook ons doel van vandaag om deze te spotten. Nu ben ik bang dat we niet heel veel te klagen hebben gehad, want voordat het acht uur was hadden we ze alle vijf al te pakken. Vooral de luipaard was heel gaaf om te zien. Dit dier is altijd heel moeilijk om te spotten vertelde onze gids. Hij had zelf vrienden die al jaren op zoek zijn en er nog steeds geen 1 gezien hadden. Dus wij waren wel heel blij dat wij dit dier hebben mogen aanschouwen. Dit luipaard had ook zijn prooi mee in de boom gesleept dus extra mooi om te zien. Toen we rond een uur of negen eindelijk aan het ontbijt mochten beginnen konden we vol nieuwe energie de rest van de dag dieren gaan spotten. In de volgende sessie die we maakten kwamen we een bedreigde vogelsoort tegen genaamd Hornbill. Dit is een mooie grote zware vogel met een rode snavel. En uiteraard hadden wij weer het geluk dat er ook een jong bij liep. Het enigste wat er nu nog op ons verlanglijstje stond was een neushoorn die we van echt dichtbij konden zien, want tot nu toe hadden we ze alleen nog maar in de verte gezien. Dus op naar een neushoorn die we praktisch konden aaien. Na de lunch zijn we weer verder gaan zoeken naar nog meer beesten. Na lang zoeken kwamen we eindelijk weer wat tegen wat we nog niet gezien hadden namelijk nijlpaarden. Deze nijlpaarden waren helaas ook weer op redelijke afstand, maar we hebben ze gezien dus weer een of van het lijstje af te strepen. Toen rond een uur of vier zat het er helaas alweer op en werden wij bij de poort terug afgezet. Hier moesten wij weer een uur wachten, want we hadden geregeld dat we ook nog maar een avond safari konden maken. Als je er dan toch ben waarom niet. Dus om vijf uur gingen wij weer terug het park in om nog meer beesten te spotten. Toen het eenmaal donker werd begon het feest pas echt. Er moest met lampen gezocht worden naar de ogen van beesten die dan oplichten in het donker. Een mooi klusje voor Hans zou je denken, dus die heeft die taak dan ook maar op zich genomen. In het begin kwamen we alleen maar hertjes tegen, maar aangezien je daar mee dood gegooid wordt reden we hier maar voorbij. De beesten die wel de moeite waren zijn we wel bij gestopt. Zo hebben we bv. een uil gezien, een afrikaanse wilde kat, een haas die voor de auto uit renden en een jakhals. Totdat op een gegeven moment er 2 kleine rode ogen uit het donker oplichten. Dus snel de jeep laten stoppen en nog eens goed kijken wat het nou was. En daar stond dus gewoon op een meter of 20 afstand een olifant op zijn gemak te eten. Best wel gaaf om die in het donker tegen te komen. Nadat we hier even van genoten hadden gingen we weer verder om nog meer moois te ontdekken. We kwamen even later weer een paar kleine rode ogen tegen maar dit keer van een neushoorn en deze zat op nog geen 10 meter van ons lekker een modderbad te nemen. Dus ons doel van die dag was ook weer gehaald een neushoorn van dichtbij. Toen we dachten dat ons geluk niet meer op kon kwamen ook nog een troep leeuwen tegen die op hun gemak aan het uitrusten waren. Nu zou je denken wat geweldige afsluiting van zo’n dag en dat dachten wij ook. Maar voordat het er echt op zat zijn we nog een neushoorn tegen gekomen en ook nog een nijlpaard. Beide waren weer op zo’n 10 meter afstand dus dat was echt de slagroom op ons toetje. We konden ons geen betere manier voorstellen om deze geweldige dag af te sluiten.

We zijn ook nog naar het leeuwenpark geweest om onze laatste dag vol te maken. Zie de foto voor het resultaat.

Spreek jullie snel.

Groetjes Hans en Linda

• 27 September 2010 - 16:18

Desiree En Sandy:

hallo lieve mensen,

fijn dat jullie weer veilig terug zijn. Gelukkig en aan alles komt een einde. Geniet van het heerlijk regenweer en tot snel bij ons in Ossendrecht. En he he hans misschien dat je het met een bezem op de grond moet slaan dat Linda hier wel op aanslaat????